مریم حیات رمضانی
کارشناس شبکه های مایکروسافت و پایگاه داده

آموزش نصب Oracle DB

برای نصب هر گونه نرم افزاری ابتدا نیاز داریم که از پیش نیازهای مربوط به نصب آن آگاهی داشته باشیم .بنابراین بر آن شدیم تا پیش از آموزش نصب دیتابیس اوراکل در این مقاله به معرفی پیش نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری این دیتابیس بر روی سیستم عامل های ویندوزی 32 و 64 بیتی بپردازیم . در ادامه مقاله این نیازمندی ها را به همراه هم مرور می کنیم،پیش نیازهای سخت افزاری برای نصب اوراکل دیتا بیس روی ویندوز های مایکروسافتی32 و 64 بیتی در جدول زیر آورده شده است:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
وب سایت توسینسو

فضای مورد نیاز هارد دیسک برای نصب اوراکل در ویندوز 32 و 64 بیتی

در این بخش به معرفی نیازمندی های ویندوز می پردازیم که از فایل سیستم NT یا NTFS استفاده می کند. توصیه ی اوراکل مبنی بر نصب Component های اوراکل بر روی NTFS می باشد.NTFS امنیت بالایی را برای فایل های دیتا بیس، فایل های ردیابی یا trace، داده های مربوط به رویدادها و ...که در Oracle home ذخیره شده اند، فراهم می آورد.

فضای NTFS مورد نیاز که در این بخش عنوان شده دقیق تر از مقادیر هار دیسک عنوان شده در پنجره ی مربوط به خلاصه ی اطلاعات در ویزارد نصب اوراکل می باشد. اطلاعات موجود در این پنجره ارزش های صحیحی از فضای دیسک را نمایش نمی دهد، فضای مورد نیاز برای ایجاد یک پایگاه داده، یا یک فایل فشرده که روی یک هارد دیسک گسترش یافته را شامل نمی شود.

فضای هارد دیسک مورد نیاز برای اجزای پایگاه داده ی اوراکل، شامل 32MB برای نصب Java Runtime Environment یا (JRE) و ویزارد نصب اوراکل روی پارتیشنی که سیستم عامل روی آن نصب شده است می باشد.اگر فضای کافی شناسایی نشود ، فرایند نصب با شکست مواجه شده و پیام خطا ظاهر می شود.در جدول زیر لیست فضای دیسک مورد نیاز روی NTFS آورده شده است.دیتابیس Starter به 720 MB فضای دیسک نیازمند است.ارقام آورده شده در جدول تنها شامل پایگاه داده ی Starter می باشد.فضای مورد نیاز برای FAT32 اندکی بیشتر است.

نیازمندی های فضای دیسک به صورت NTFS برای ویندوز 32 بیتی

فضای دیسک مورد نیاز روی NTFS برای سیستم عامل های ویندوزی 32 بیت

به محتویات مربوط به دایرکتوری های Admin و Cfgoologs و flash-recovery-area و Oradata در دایرکتوری ORACLE_BASE اشاره دارد.این اندازه می تواند بسته به گزینه های نصب و راه اندازی انتخاب شده مانند زبان و یا اجزای اضافی دیگر، بیشتر شود.اگر نصب پایگاه داده را به همراه بکاپ گیری خودکار در نظر بگیریم، به حداقل 2 گیگا بایت فضای اضافی برای فایل های داده نیاز داریم.

فضای مورد نیاز دیسک به صورت NTFS برای ویندوز های 64 بیتی

فضای دیسک مورد نیاز روی NTFS برای سیستم عامل های ویندوزی 64 بیت

به محتویات مربوط به دایرکتوری های flash-recovery-area وAdmin و Cfgoologs و Oradata در دایرکتوری ORACLE_BASE اشاره دارد.این اندازه می تواند بسته به گزینه های نصب و راه اندازی انتخاب شده مانند زبان و یا اجزای اضافی دیگر، بیشتر شود.اگر نصب پایگاه داده را به همراه بکاپ گیری خودکار در نظر بگیریم، به حداقل 2 گیگا بایت فضای اضافی برای فایل های داده نیاز داریم.

معرفی سخت افزارهای مورد نیاز برای نصب اوراکل DB

برای اطمینان از اینکه سیستم ما شرایط لازم برای نصب اوراکل را دارد با همدیگر به مرور مراحل عنوان شده در ذیل می پردازیم:

  • تعیین اندازه فیزیکی Ram: بعنوان مثال بر روی کامپیوتری که ویندوز سرور 2003 روی آن نصب است روی آیکن System موجود در Control Panel ویندوز دابل کلیک کرده و روی تب General کلیک می کنیم.اگر سایز Ram نصب شده روی سیستم کمتر از میزان مورد نیاز ما باشد باید حافظه بیشتری را به آن اضافه کنیم.
  • تعیین اندازه ی حافظه مجازی پیکربندی (به عنوان سایز فایل Paging یا صفحه بندی نیز شناخته می شود) : مثلا اگر در ویندوز 2003 روی System دابل کلیک کرده و تب Advanced را انتخاب کنیم و روی Setting در بخش Performance کلیک کنیم سپس تب Advanced را انتخاب کنیم مشاهده می کنیم که حافظه ی مجازی در بخش Virtual Memory لیست شده است.( در صورت لزوم داکیومنت های سیستم عامل را برای به دست آوردن اطلاعات در مورد پیکربندی حافظه مجازی اضافی مشاهده می کنیم.)
  • تشخیص میزان فضای آزاد دیسک روی سیستم : روی My computer دابل کلیک کرده و روی دریوای ک قصد نصب نرم افزار اوراکل را روی آن داریم راست کیک کرده و گزینه Properties را انتخاب می کنیم .
  • تشخیص میزان فضای در دسترس در Temp دایرکتوری: این میزان معادل کل فضای آزاد دیسک است، منهای آنچه که مرود نیاز خواهد بود برای نصب نرم افزار اوراکل.در ویندوز های 32 بیتی، اگر کمتر از 500MB و در ویندوزهای 64 بیتی اگر کمتر ازمیزان 500MB فضای در دسترس در پوشه ی temp موجود باشد، باید فایل های غیر ضروری موجود در این پوشه را delete کنیم. اگر فضای temp در ویندوز 32 بیت همچنان کمتر از 500MB و در ویندوزهای 64 بیت کمتر 125MB باشد در اینصورت باید TEMP ست کنیم و یا TMP Environment variable به مکانی از هارد درایوی متفاوت اشاره کند.

برای این منظور روی System کلیک راست کرده و در قسمت Properties تب Advanced را بر می گزینیم. در این بخش روی گزینه ی Environment Variable کلیک می کنیم.

معرفی نرم افزارهای لازم برای نصب اوراکل DB

ساختار سیستمی: پردازش گرهای Intel (x86), AMD64 و Intel EM64Tبرای نسخه 32 بیتی این دیتابیس و پردازشگرهای AMD64 یاIntel EM64T برای نسخه 64 بیتی دیتابیس اوراکل مورد نیاز است.شرکت اوراکل نسخه های 32 بیتی و 64 بیتی دیتابیس خود را ویندوزهای مایکروسافتی فراهم آورده است.

نسخه ی 32 بیتی دیتابیس روی ویندوز های 32 بیتی وبا سخت افزار 32 و 64 بیتی اجرا می شود. نسخه ی 64 بیتی اوراکل دیتا بیس نیز روی ویندوزهای 64 بیتی نصب شده بر روی سخت افزارهای AMD64 و EM64T به کار گرفته خواهد شد.اوراکل یک Limited Certificate برای دیتابیس کلاینت 32 بیتی خود روی ویندوز های 64 بیتی در نظر گرفته است.برای اطلاعات بیشتر در این رابطه می توان به آدرس ذکر شده مراجعه کرد :

https://support.oracle.com

دیتابیس اوراکل برای ویندوز 32 بیتی از سیستم عامل های زیر نیز پشتیبانی می کند:

  • ویندوز 2000 سرویس پک یک و یا ورژن های بالاتر. تمامی نسخه های ایم ویندوز از قبیل Terminal Services و MS Windows 200 MultiLanguage یا MLE
  • تمامی نسخه های ویندوز سرور 2003 و ویندوز سرور 2003R2
  • ویندوز XP Professional
  • ویندوز ویستا، نسخه های Business، Enterprise، و Ultimate
  • ویندوز سرور 2008 نسخه های استاندارد، Enterprise، Datacenter و Web
  • ویندوز7 نسخه های Professional، Enterprise و Ultimate
  • ویندوز 8 نسخه های Pro و Enterprise
  • ویندوز8.1 نسخه های Pro و Enterprise
  • پک MUI یا Multilingual User Interface ویندوز نیز پشتیبانی می شود.
  • آپشن Server Core برای تمامی سیستم های عامل ویندوز سرور ساپورت نمی شود.

دیتابیس اوراکل برای ویندوز 64 بیت سیستم عامل های زیر را ساپورت می کند:

  • تمامی نسخه های 64 بیتی ویندوز سرور 2003 و ویندوز سرور 2003R2
  • ویندوز 64 بیتی XP Professional
  • ویندوز 64 بیتی ویستا، نسخه های Business، Enterprise، و Ultimate
  • ویندوز سرور 2008 64 بیتی نسخه های استاندارد، Enterprise، Datacenter و Web
  • ویندوز سرور R22008 64 بیتی نسخه های استاندارد، Enterprise، Datacenter ، Web و Foundation
  • ویندوز7 64 بیتی نسخه های Professional، Enterprise و Ultimate
  • ویندوز 8 64 بیتی نسخه های Pro و Enterprise
  • ویندوز8.1 64 بیت نسخه های Pro و Enterprise
  • ویندوز سرور 2012 و 2012R2 نسخه های Standard و Datacenter و Essential و Foundation
  • پک MUI یا Multilingual User Interface ویندوز نیز پشتیبانی می شود.
  • آپشن Server Core برای تمامی سیستم های عامل ویندوز سرور ساپورت نمی شود.
  • برای به دست آوردن اطلاعات در مورد پشتیبانی از Hyper-V مطالعه ی لینک زیر را پیشنهاد می کنیم: https://support.oracle.com/epmos/faces/DocumentDisplay? id=1563794.1

کامپایلرهایی که برای نصب اوراکل روی ویندوز 32 و 64 بیتی مورد نیاز هستند:

  • Pro*COBOL تست و تایید شده است به همراه5.0 Net Express
  • Visual C++ .NET 2005 8.0، Microsoft Visual C++.NET 2008 9.0
  • و کامپایلر اینتل 10.1 C: Oracle Call Interface و External callouts و Pro*C/C++ و XDK
  • Oracle C++ Call Interface پشتیبانی می شود توسط : Microsoft Visual C++.NET 2005 8.0 و Microsoft Visual C++.NET 2008 9.0- OCCI libraries که در مسیر ORACLE_HOME\oci\lib\msvc\vc9 نصب شده است.وقتی که برنامه های OCCI با MSVC++9.0 توسعه یافتند باید اطمینان حاصل کنیم که OCCI library ها به درستی از این پوشه برای لینک شدن و اجرا انتخاب شده اند.
  • Intel 10.1 C++ compiler with Microsoft visual C++.NET 2005 STLs

پروتکل های شبکه مورد نیاز برای اوراکل دیتا بیس در ویندوز های 32 و 64 بیتی:

اوراکل در برای ایجاد و حفظ Session های ارتباطی خود از پروتکل های استاندارد زیر استفاده می کند:

  • TCP/IP
  • TCP/IP با SSL
  • Named Pipes

حال که با پیش نیازهای اولیه برای نصب اوراکل آشنا شدیم می توانیم به نصب اوراکل بر روی ویندوز بپردازیم .امیدوارم این اطلاعات برای شما دوستان مفید واقع شود.

آموزش نصب اوراکل

پس از آشنایی مقدماتی با پیش نیازهای نصب اوراکل حال نوبت به آن رسیده که به آموزش نصب دیتابیس اوراکل می پردازیم.این آموزش مقدماتی به صورت گام به گام ارائه می شود.دو متد برای نصب دیتابیس اوراکل وجود دارد: نصب ابتدایی یا پایه و نیز نصب به صورت پیشرفته:

  • نصب پایه یا Basic Installation : با انتخاب این گزینه نصب دیتابیس اوراکل 11g به صورت کامل با آپشن های پیکربندی استاندارد اجرا خواهد شد. در این آپشن تنها از فایل سیستم ها برای ذخیره سازی می توانیم استفاده کنیم.
  • نصب به صورت پیشرفته یا Advanced Installation: به کمک این متد می توانیم به طور کامل بر روی روند نصب کنترل داشته باشیم. بعنوان مثال در این متد می توانیم مدیریت ذخیره سازی اتوماتیک را انتخاب کنیم.در این آموزش ما از متد نصب به صورت پیشرفته استفاده می کنیم.
انتخاب متد نصب دیتابیس اوراکل

مشخص کردن دایرکتوری موجودی یا inventory و اعتبارنامه ها یا Credential ها

در این مرحله ما نوع نصب را انتخاب می کنیم در این صفحه از ویزارد چهار گزینه برای این منظور آورده شده است که در مقابل هر کدام حداقل فضای مورد نیاز برای نصب را نیز عنوان کرده است:

  1. Enterprise Edition: اولین پایگاه داده طراحی شده برای شبکه grid می باشد و یک پایگاه داده ی خود مدیریت شونده بوده که کارایی، بالا بودن دسترسی پذیری و امنیت بالا را برای اجرای درخواست های بیشتر دارا می باشد.(که گزینه انتخای ما در این آموزش می باشد)
  2. Standard edition: نسخه استاندارد برای محیط های workgroup، دپارتمان ها،شرکت های کوچک و متوسط که در جستجوی هزینه کمتر ارائه هستند، مناسب می باشد.
  3. Personal edition: این نوع از توسعه و ایجاد (development) تک کاربره پشتیبانی می کند که نیاز به سازگاری با نسخه های اوراکل enterprise و standard دارد.
  4. Custom: این ما را قادر می سازد که اجزای منحصر بفردی را برای نصب برگزینیم.
انتخاب نوع نصب در دیتابیس اوراکل

در این بخش محل نصب برنامه ی اوراکل را انتخاب می کنیم.بهتر این است که مسیر نصب اوراکل را مجزا از درایو نصب ویندوز در نظر بگیریم.با Browse کردن آدرس در بخش oracle base مکان پایه را برای ذخیره سازی نرم افزار اوراکل و پیکربندی فایل های مرتبط به آن مشخص می کنیم این مکان پوشه ی اصلی اوراکل می باشد.برای هر کاربر سیستم عامل یک oracle base ایجاد می شود.به صورت پیش فرض نرم افزار و پیکر بندی فایلهای نصب شده با ورژن و نام دیتا بیس در پوشه ی Oracle Base ذخیره می شوند.

در بخش Software Location نیز محل اصلی و پایه را برای ذخیره سازی فایل های نرم افزار اوراکل به صورت مجزا از فایل های پیکربندی دیتابیس که در پوشه Home اوراکل قرار دارند، مشخص می کند. پوشه ی Software در دایرکتوری Home قرار دارد.می توان آدرس پیش فرض را با در نظر گرفتن یک لوکیشن جایگزین تغییر داد و یا اینکه می توانیم همان Oracle home موجود را انتخاب کنیم.

تعیین محل نصب دیتابیس اوراکل

این مرحله ی برنامه به بررسی وجود حداقل پیش نیازهای نصب و پیکربندی محصولی که برای نصب انتخاب کردیم، می پردازد. همچنین در این صفحه با مارکدار کردن گزینه های موجو د می توانیم، دیگر بخش های مختلف سیستم پیش نیازها و امکانات آن را برای نصب را چک کنیم.

این گزینه ها مرتبط با بررسی سیستم عامل و سرویس پک آن، امکانات فیزیکی سیستم و... می باشد( در واقع باید به بازبینی و تایید آیتم هایی که دچار خطا شده اند و نیز آیتم هایی که به صورت دستی مارکدار کرده ایم بپردازیم ). برای مشاهده ی جزییات این بازبینی ها کافیست روی گزینه ی مارکدار شده کلیک کنیم بدین ترتیب اطلاعات مربوط به این آیتم در Box پایین صفحه نمایش داده خواهد شد.

چک کردن پیش نیازهای نصب نرم افزار اوراکل

در این قسمت سه گزینه برای پیکربندی اوراکل در دسترس است. با انتخاب گزینه اول می توانیم تنها دیتابیس را ایجاد کنیم.انتخاب گزینه دوم یا ASM پیکربندی را برای مدیریت حافظه به صورت اتوماتیک ممکن می سازد. گزینه سوم تنها نرم افزار مورد نیاز ایجاد یک دیتابیس را نصب کرده و بعدا می توانیم پیکربندی هر دیتابیسی را انجام دهیم. در این آموزش ما گزینه اول را برمی گزینیم.

آپشن های پیکربندی نرم افزار اوراکل

در این بخش آپشن های مربوط به نوع پیکر بندی دیتابیس آورده شده است. در این بخش گزینه اول را مارکدار می کنیم که که برای طراحی یک پایگاه داده برای استفاده های معمول و یا برای تراکنش های سنگین برنامه های کاربردی در نظر گرفته شده است. انتخاب گزینه دوم موجب بهینه سازی پایگاه داده برای انبار داده ی برنامه های کاربردی می شود.گزینه آخر نیز به ما اجازه ی پیکربندی پایگاه داده را به صورت سفارشی می دهد.

انتخاب شیوه ی  پیکربندی دیتابیس اوراکل

پایگاه داده اوراکل به واسطه ی یک Global Database Name منحصر بفرد شناسایی می شود که قالب این نام به صورت "دومین.نام" می باشد. یک پایگاه داده اشاره می کند حداقل به یک Instance اوراکل که به کمک SID به گونه ای منحصربفرد از سایر Instance ها مجزا شده است.در این آموزش Global Database Name را Ora.ITPro.ir را در نظر میگیریم و SID برابر Ora خواهد شد.

تعیین نام منحصر بفرد برای دیتا بیس اوراکل

در این مرحله به مشخص کردن جزییات پیکربندی پایگاه داده می پردازیم:

در صفحه ی نمایش داده شده چهار تب برای انجام تنظیمات نمایش داده شده است که به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

  • تب Memory: مارکدار کردن عبارت Enabling Automatic Memory Management دیتابیس را قادر می سازد تا به صورت خودکار حافظه را بسته به کل حافظه پایگاه داده، بین System global area یا SGA و program global area یا PGA توزیع می کند. با کلیک و کشیدن نوار نمایش داده شده در ویزارد می توانیم میزان حافظه را تغییر دهیم، اگر این گزینه عنوان شده مارک دار نباشد میزان حافظه مورد نیاز SGA و PGA باید به صورت دستی ایجاد شود.
  • تب Character Sets: این زبانه سه آپشن را برای انجام تنظیمات در اختیار ما قرار می دهد.
    1. استفاده از تنظیمات پیش فرض
    2. استفاده از Unicode (AL32Utf8)
    3. انتخاب از لیست مجموعه کاراکتر ها: استفاده از مجموعه کاراکترها به عنوان Unicode استاندارد (UTF-8AL32UTF8 ).این گزینه را بر می گزینیم.
  • تب Security: تنظیمات این بخش را ب صورت پیش فرض در نظر می گیریم
  • تب Sample Schema: تنظیمات این بخش را نیز به صورت پیش فرض قرار می دهیم.
جزییات پیکربندی دیتابیس اوراکل

در این بخش از ویزارد نصب، آپشن های مدیریتی پایگاه داده نمایش داده می شود. هر پایگاه داده ی اوراکل 11g با استفاده از دو روش عنوان شده در این صفحه از ویزارد(Grid Control و Database control) می تواند به صورت متمرکز مدیریت شود برای گزینه اول یا Grid control یک سرویس مدیریتی اوراکل مشخص شده است که از طریق آن می توانیم پایگاه داده ی خود را به صورت متمرکز مدیریت کنیم.

همچنین برای گزینه دوم مدیریتی مشخص شده در ویزارد یا همان گزینه ی دیتابیس کنترل بخشی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز با معرفی کردن ایمیل و SMPT سرور به آن، هشدار ها به صورت یک رویداد به ایمیل ما ارسال می شوند.

آپشن های مدیریتی دیتابیس اوراکل

در این مرحله از نصب دو مکانیزم ذخیره سازی برای پایگاه داده با عنوان File System و ASM یا مدیریت اتوماتیک ذخیره سازی آورده شده است . در اینجا گزینه اول را انتخاب می کنیم.

  • File System:با استفاده از این گزینه برای ذخیره ی فایل های دیتابیس، برای سازماندهی بهتر پایگاه داده و عملکرد بهتر، اوراکل توصیه می کند که فایل های نصب پایگاه داده و نرم افزار اوراکل روی دیسک های مجزا باشد. در این جا با browse کردن مکان ذخیره سازی فایل های دیتابیس را به نرم افزار معرفی می کنیم.
  • ASM یا مدیریت خودکار ذخیره سازی: این قابلیت مدیریت ذخیره سازی پایگاه داده را آسان کرده و موجب بهینه سازی طرح بندی و یا چینش پایگاه داده برای عملکرده I/O می شود.
 آپشن های ذخیره سازی برای دیتابیس اوراکل

اگر قصد داریم که از دیتابیس بکاپ بگیریم در اینجا این امکان برای ما فراهم شده است.در اینجا دو آپشن وجود دارد: فعالسازی بکاپ گیری خودکار و غیر فعالسازی این قابلیت. در صورت انتخاب گزینه بکاپ گیری خودکار باید مسیر ذخیره ی فایل های بکاپ را به نرم افزار معرفی کنیم ویا اینکه گزینه ASM موجود را برای ذخیره سازی انتخاب کنیم

البته این گزینه زمانی کاربرد دارد که در مراحل قبلی ASM را برای ذخیره سازی دیتابیس پیکربندی کرده باشیم. در پایین صفحه ی این ویزارد نیز باید یک کد کاربری و رمز عبور معتبر را برای بکاپ گیری در نظر بگیریم. گرفتن بکاپ از دیتابیس فضای زیادی را اشغال می کند.

تنظیمات گرفتن بکاپ از دیتابیس اوراکل

در این جا برای شماهای دیتابیس پسورد تعیین می کنیم. می توان برای تمامی شماهای نمایش داده شده در تصویر پسورد های متفاوت ست کرده و یا با بهره گیری از قابلیت موجود در پایین صفحه ی برای همه ی اسکیما ها پسوردی یکسان در نظر گرفت. Starter database ها شماهای پیش از بارگذاری را در بر دارند

و اکثر آنها دارای پسورد هستند که منقضی خواهند شد و در پایان نصب، قفل می شوند. پس از اینکه نصب کامل شد ، باید پسورد جدید برای اکانت هایی که مایل به استفاده از آنها هستیم، ایجاد کنیم.شماهای مورد استفاده برای مدیریت پایگاه داده و توابعِ بعد از نصب، قفل گشایی شده، و پسورد برای این اکانت ها منقضی خواهد شد.

تعیین کلمه ی عبور برای اسکیماهای دیتابیس اوراکل

در این قسمت می توانیم اطلاعات مربوط به پیکربندی را با اکانت متالینک مرتبط کنیم. Metalink یا My oracle support سرویسی است که اوراکل برای بهره مندی مشتریان خود از هر گونه کمک فنی، فراهم آورده است. بواسطه ی این سرویس می توان یه جست و جو در باره ی یک دانش فنی به کمک کلمات کلیدی پرداخت و یا از درخواست های یک سرویس فنی یا SR مشخص شده، log برداری کرد.

برای ثبت نام و دریافت کد کاربری، ابتدا به یک CSI number نیاز داریم.برای لاگین به metalink و برای انجام دانلود مثلا دانلود patch ها به یک شناسه ی پشتیبانی مشتری نیاز داریم که اصطلاحا آن را CSI می نامند. اگر حساب کاربری در metalink نداشته باشیم قادر به دانلود patch ها و یا log برداری از SR یا دریافت داکیومنت های فنی مورد نیاز نخواهیم بود. استفاده از این قابلیت نیازمند پرداخت هزینه است.

وب سایت توسینسو

در این صفحه خلاصه ای از اطلاعات پیکربندی نمایش داده شده است .برای تکمیل فرایند نصب روی گزینه Install کلیک می کنیم. و در نتیجه فرایند نصب نرم افزار شروع می شود.این مرحله اندکی زمانبر است.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

پس از پایان یافتن این بخش از نصب وارد مرحله ی بعدی نصب یعنی Configuration assistance می شویم. این بخش از نصب بدون دخالت ما پیش خواهد رفت و صفحه ای از ویزارد نمایش داده می شود که روند پیکربندی را برای ما نمایش می دهد. در نهایت در صورت خوب پیش رفتن روند نصب عبارت Succeeded را در بخش Status مشاهده خواهیم کرد. روند پیکربندی Assistant ها در عکس های زیر نشان داده شده است:

وب سایت توسینسو

در صفحه ی اول پس از اینکه نوار آبی رنگ وضعیت صد در صد را نمایش داد. صفحه ی دوم ظاهر خواهد شد که با کلیک روی گزینه ی Password Management می توانیم برای schema و یا شماهای نمایش داده شده پسورد در نظر بگیریم. تمامی دیتابیس اکانت ها به غیر از SYS, SYSTEM, DBSNMP قفل شده اند .

انتخاب گزینه Password management لیست کاملی از اکانت های قفل شده و یا اکانت های مدیریتی دیتابیس ( به غیر از DBSNMP و SYSMAN ) را برای مانمایش می دهد. در صفحه ی باز شده می توانیم تنها برای اکانت هایی که از آنها استفاده خواهیم کرد Lock را برداریم. اوارکل توصیه می کند که پس از Unlock کردن و یا برداشتن قفل حتما پسورد پیش فرض را تغییر دهیم.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

پس از طی شدن مراحل بالا،با کلیک بر روی گزینه ی Exit در این صفحه از ویزارد و انتخاب گزینه Yes در Dialog box ای تاییدیه ی اتمام عملیات را از ما سوال می کند، فرایند نصب دیتابیس اوراکل به اتمام خواهد رسید .

وب سایت توسینسو



مریم حیات رمضانی
مریم حیات رمضانی

کارشناس شبکه های مایکروسافت و پایگاه داده

کارشناس سیستم عامل و زیرساخت های مایکروسافت MCTS:Active Directory 2008 MCTS:Network Infrastruture 2008 MCTS:Application Infrastructure 2008 MCTS:Active Directory 2008 MCITP:Enterprise Administrator MCSA 2008

نظرات